Tuesday, September 8, 2009

Alloo Semua...(^_^)

Assalamualaikum semua...(^_^)

Sihat tak ni? NApe ramai yang batuk2 je nih? Yang selsema pon ada nih. Ha, jangan tunggu lama2, trus pegi klinik tau, check tahap kesihatan anda semua. Maklumlah, sekarang ni wabak H1N1 semakin teruk dan kadang2 tak terkawal. Aku pon hari tu sakit2 badan, batuk dan sakit kepala. Pegi Pusat Kesihatan UPSI ni je. Jumpa Dr laki ni, hensem gak.Leh tahan ar. Hehehe...but that's not the main point. Masa kat sana, aku ni takut gak kot2 berjangkit ngan orang yang memang positif H1N1. Yelah, mana kita nak tau kan. Kalau dah nak berjangkit tu, jangkit jugak.

Dr Nor Azah, lecturer TBC aku pnah cakap yang virus ni sebenarnya bersifat asid. So, kalau nk neutralkan dia, kena la makan bendalah yang beralkali kan. Tapi jangan plak korang makan sabun ataupun detergen...hehehe...
Maksud aku macam makanan yang mengandungi garam. Garam kan ada elemen Na+ (kumpulan 1 dalam periodic table yg bersifat alkali).

Tapi, aku ada lawat satu laman blog ni. brother ni cakap kita mudah dijangkiti sebab antibody kita yang lemah. So kat bawah ni aku amik daripada blog brother tu tentang cara2 nak kuatkan balik antibody kita:

Oleh kerana ianya disebabkan selsema, kecenderungan nak boleh sakit ni bergantung kepada antibodi kita. Kalau antibodi kuat, susah nak dapat. So cara nak tingkatkan atau kuatkan antibodi ayng berkaitan selsema yang biasa kita dengan ialah dengan:

1. Makan buah / jus oren

- part ni memang best sebab saya memang suka makan buah oren..tapi sekarang dah senang, tak perlu nak perah buah oren baru dapat jus..Korang pergi je kat kedai beli air jus oren..Tapi saya syorkan beli Twister tropicana sebab ianya lebih pure oren dan lebih tinggi nilai vitamin A,C & E. Tambah pulak sekarang ada contest mudah. Beli twister, then jawab soalan mudah.Anda mungkin menang BMW 3 Series tu.. nak sertai, terus ke Contest Twister Tropicana (terover promo pulak :) kalau ejen twister baca ni, bagilah komisyen sikit..hehe .So kan dah bagus tu, sambil kita kuatkan antibodi kita melawan penyakit berbahaya ni, dapat jugak kita berpeluang menang kete BMW ni (doa-doakanlah saya dapat BMW ni..hehe)
2. Makan buah /jus epal hijau

- buah kedua yang disarankan ialah epal hijau..juga sebab vitamin c dan khasiat yang ada dalam epal hijau ni. taknak buat buat jus, korang makan gitu pun xpe. tapi masam sikitlah sebab saya kurang suka masam..hehe.
3. Makan buah kurma

- buah yang sunat di makan. sebab Nabi Muhammad S.A.W pun memang saran kita makan buah kurma sebabkan khasiatnya. Tu Nabi pernah hanya bersahur makan kurma dan air je. So bayangkan betapa berkhasiatnya buat kurma ni..tapi kita, kalau tak bulan puasa pasti kita tak makan kurma kan? saya pun
4. Makan pil vitamin C

- kalau kepada sesiapa yang tak sjavascript:void(0)
Publish Postuka makan buah tu, belilah pil vitamin C kat mana-mana farmasi. Tapi pastikan makan mengikut sukatan yang ditetapkan tau. Tapi ketahuilah, sebaiknya makananlah dari sumber yang semulajadi kejadiannya.

Tapi, aku nak gak kongsi ngan korang semua tentang ape yang aku post ni. betol ke? Tak betol ke? Korang bagi la pendapat korang sendiri. Kita leh kongsi sama2. Yelah, virus ni merbahaya, sama2 la kita cari jalan penyelesaian untuk mengurangkan wabak ni daripada terus MEMBUNUH mangsa2nya.

No comments: